Sollicitatie gesprekken zijn altijd lastig. Je wilt het beste van jezelf laten zien, maar hebt geen idee wat voor type persoon er tegenover je zit. Hoe kun je er voor zorgen dat je al meteen een goede eerste indruk achterlaat, voordat het gesprek überhaupt begonnen is? Kledingkeuze. Het klinkt op het eerste gezicht misschien oppervlakkig, maar het is wel zo. Representativiteit speelt een grote factor in het sollicitatieproces. Een organisatie neemt personen aan die zij binnen hun gewenste imago vinden passen. Werknemers zijn immers representatief voor de organisatie waarin ze werkzaam zijn. Hoe vaak zien we “representativiteit” niet staan tussen de lijst van gewenste eigenschappen. Gelukkig is er onderzoek gedaan naar de beste kledingopties voor verschillende organisaties, branches en functies:

Verschillende kledingvoorschriften

Per organisatie verschillen de kledingvoorschriften. Advocaten lopen er bijvoorbeeld altijd netjes en verzorgd bij, terwijl kledingwinkelmedewerkers vaak hun eigen collectie dragen ter promotie. Uit onderzoek is gebleken dat er verschillende kledingstijlen voor op de werkvloer te onderscheiden zijn:

Casual (detailhandel, groothandel en industrie) De dames kleding die je in het dagelijks leven draagt, met uitzondering van petten, korte broeken of vakantiekleding. Een casual outfit geeft direct al veel prijs over je persoonlijkheid. Zo kan de werkgever ongeveer inschatten welk type persona hij tegenover zich heeft. Business casual classic (overheid, onderwijs en zorg) Een klassieke outfit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zwarte broek of rok en witte blouse. De outfit is fris en netjes, maar geeft geen persoonlijke smaakvoorkeur prijs. Business casual smart (overheid, onderwijs en zorg) Dit is eigenlijk ook een nette outfit, maar dan met een sportieve twist. Een nettere broek met een blouse. Kies er bijvoorbeeld een speelse accessoires bij en pak in plaats van hakken een stel vlotte suède loafers uit de kast. Business casual relaxt (overheid, onderwijs en zorg) Een nette spijkerbroek met een colbertje of een katoenen broek met een polo. Deze kledingkeuze is vooral geschikt voor sportieve bijeenkomsten. Formeel (zakelijke- en persoonlijke dienstverlening) Deze outfit straalt autoriteit uit. Kies voor een klassieke set van pantalon of kokerrok en blouse met jasje. Half-formeel (zakelijke- en persoonlijke dienstverlening) De outfit is traditioneel, maar tegelijkertijd toegankelijk. Het beste is als je van te voren een kijkje neemt op de website van het bedrijf waarbij je gaat solliciteren. Daar krijg je vaak een goed beeld over wat er van de werknemers verwacht wordt, ook op het gebied van bedrijfskleding. En voeg hier dan een persoonlijke touch aan toe. Informeel (kunst, cultuur, media, horeca, recreatie) Deze kleding heeft een natuurlijke uitstraling. Je voelt je er comfortabel in en het kan een sportief randje hebben.

Op basis van deze resultaten kun je als sollicitant een weloverwogen keuze maken over je sollicitatie-outfit. Afhankelijk van het bedrijf, de branche of de functie waarvoor je gaat solliciteren, ben je altijd vrij een persoonlijke touch aan je kleding toe te voegen. Let daar dus op als je kleding kopen leuk vindt. Dit helpt de werkgever jouw persoonlijkheid in te schatten. Bij de meesten branches is “casual” naar voren gekomen als voornaamste kledingcode. En als je het echt niet weet zijn nette spijkerbroek, kokerrok, blouse of net jasje altijd een veilige keuze.