Het starten van je eigen kledinglijn kan een lucratieve onderneming zijn, of je nu een individu bent of deel uitmaakt van een team dat op zoek is naar een eigen modemerk. Maar het is niet gemakkelijk, en er zijn onderweg genoeg valkuilen om op te letten. Deze gids over hoe je je eigen kledinglijn kunt beginnen biedt je handvaten over wat je moet weten alvorens je hieraan begint.
Bekijk de huidige markt
Hoewel het starten van een kledinglijn creativiteit vereist, is het ook belangrijk om te kijken naar wat op dit moment verkoopt. Kijk naar vergelijkbare producten waar veel vraag naar is, of praat met winkeleigenaren over wat ze verkopen en wat hun klanten willen. Het is zonde als er geen vraag is naar hetgeen wat jij op de markt wilt brengen. Bovendien kunnen winkeliers je vertellen wat volgens hen het beste zou verkopen in hun winkels, zodat je kunt bepalen met hoeveel concurrentie je nieuwe lijn te maken krijgt.
Een makkelijke en interessante naam bedenken
Je eigen kledinglijn kan natuurlijk niet zonder een brand erachter. Merken moeten niet te ingewikkeld zijn, maar ondertussen ook interessant genoeg om bij de mensen te blijven hangen. Denk hier goed over na, want het merknaam is wel iets wat je moet vastleggen.
Creëer iets unieks
Nadat je de huidige markt hebt geanalyseerd en weet wat verkoopt, heb je twee keuzes: of je geeft een eigen draai aan wat al verkoopt, of je gaat alsnog iets totaal nieuws proberen op de markt te brengen. Wat je ook doet, het blijft sowieso belangrijk dat je iets unieks maakt wat pakkend is. Het is zeker niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden, maar het is ook niet erg om een risico te nemen. Echter, als je een beginner bent in deze wereld (waar we wel vanuit gaan als je dit artikel leest), is het aan te raden om niet helemaal van de cijfers af te wijken, maar ondertussen wel je eigen touch eraan te geven.
De juiste fabrikant vinden
Om er zeker van te zijn dat je krijgt wat je wilt, is het verstandig om een fabrikant te zoeken die met je samenwerkt en niet tegen je. Veel nieuwe ondernemers maken fouten door met een leverancier over een “ongelooflijke” prijs te onderhandelen, om later te beseffen dat ze zojuist een deal hebben gesloten met iemand die bereid is producten van lage kwaliteit te produceren. Weet dat je geen tonnen hoeft uit te geven aan je bedrijf, maar dat kwaliteit altijd belangrijk blijft.
Onderzoek en bepaal het materiaal
Het is niet ongebruikelijk dat nieuwe ondernemers ontwerpen bedenken die te duur zijn om te produceren of die niet passen bij de huidige trends. Om ervoor te zorgen dat je kledinglijn betaalbaar is en in overeenstemming is met de marktvraag, moet je eerst onderzoek doen. Bepaal welke stoffen en stijlen het populairst zijn voor jouw beoogde prijs, en welke je voldoende flexibiliteit zullen geven als het tijd is om nieuwe stijlen te verkopen.
Pakkende foto’s en marketing
Zodra je verschillende collecties binnen hebt, is het tijd om pakkende foto’s te maken. Als iemand naar je foto kijkt, zien ze het niet alleen als een mooie foto, maar ook als een voorbeeld van wat je te bieden hebt en hoe je hen kunt helpen er goed uit te zien. Hoe je die geweldige foto’s krijgt van je kledinglijn die eruitzien alsof ze door een professionele fotograaf zijn gemaakt? Het geheim zit simpelweg in je smartphone.
Tegenwoordig gebruiken zoveel mensen hun telefoon als camera dat je dat ook zelf kunt doen. Daarnaast kun je die foto’s bewerken en direct op sociale media plaatsen, zoals Instagram. Zodra je je profiel hebt ingesteld en een aantal geweldige foto’s hebt geüpload, kun je andere modebloggers en merken volgen om ze te interesseren voor wat je doet. Ze kunnen je zelfs volgen of je wat advies geven! Promoot je brand en het balletje begint te rollen.